Programma 6: Sociaal domein

Verschilverklaring

De belangrijkste verschillen tussen begroting en rekening zijn:

Samenkracht en burgerparticipatie

Taakveld:

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

Lasten

- 405.609

Nadeel

De transitiekosten voor de realisering van de Tulpenhof I en II bedroegen in 2024 € 405.609. Deze kosten worden volledig door het Rijk vergoed.

Lasten

- 135.221

Nadeel

De kosten voor inburgering (SPUK) waren niet begroot. Tegenover deze kosten staan echter ook baten vanuit het Rijk.

Lasten

- 15.398

Nadeel

Voor de uitvoering van het toezicht op de kinderopvang zijn in 2024 meer kosten gemaakt door meer controles.

Lasten

- 14.173

Nadeel

De kosten voor de Oekraïne-opvang vielen uiteindelijk hoger uit. In de Najaarsrapportage werd uitgegaan van € 645.362 aan kosten en een rijksbijdrage van € 1.642.486. De kosten komen uiteindelijk uit op € 659.535 en de bijdrage van het Rijk op € 1.738.857.

Lasten

- 2.224

Nadeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 4.119

Voordeel

Aan de verschillende onderdelen van de Brede Spuk is minder besteed. Dit leidt ook tot lagere baten.

Lasten

- 568.506

Baten

- 4.119

Nadeel

De baten voor de Brede Spuk vielen lager uit doordat er minder kosten werden gemaakt.

Baten

 3.397

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Baten

 96.371

Voordeel

De rijksbijdrage voor de Oekraïne-opvang kwam uiteindelijk hoger uit.

Baten

 187.123

Voordeel

Voor inburgering werd een bijdrage van het Rijk (SPUK) ontvangen.

Baten

 405.609

Voordeel

De transitiekosten voor de Tulpenhof I en II worden door het Rijk vergoed.

Baten

 688.381

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Taakveld:

6.2

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Lasten

- 9.658

Nadeel

De bijdragen voor Veilig Thuis en SOH zijn in 2024 gestegen en vielen daarmee hoger uit. De kosten voor het CJG lagen daarentegen lager dan begroot.

Lasten

 5.092

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

- 4.566

Inkomensregelingen

Taakveld:

6.3

Inkomensregelingen

Lasten

- 29.104

Nadeel

De uiteindelijke kosten voor de Basis op orde Sociaal Domein vielen hoger uit.

Lasten

 1.229

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 7.942

Voordeel

De kwijtschelding van gemeentelijke belastingen bleven onder begrotingsniveau.

Lasten

 65.963

Voordeel

De uitkeringen in het kader van de Participatiewet (bijstand, IOAW/IOAZ, BBZ) vielen lager uit dan begroot.

Lasten

 46.030

Baten

- 30.716

Nadeel

De ontvangen gelden in het kader van de Participatiewet lagen lager dan begroot. De lasten waren ook lager.

Baten

- 30.716

WSW en beschut werk

Taakveld:

6.4

WSW en beschut werk

Lasten

- 120.636

Nadeel

Er zijn in 2024 meer mensen ingezet via de sociale werkvoorziening (WSW), doelgroepenregeling en beschut werk. Dit was nog niet verwerkt in de najaarsrapportage.

Lasten

- 120.636

Baten

 17.137

Voordeel

Door de grotere inzet was ook de loonkostensubsidie hoger dan begroot.

Baten

 17.137

Arbeidsparticipatie

Taakveld:

6.5

Arbeidsparticipatie

Lasten

 599

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 599

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Taakveld:

6.6

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Lasten

- 200.000

Nadeel

De taakstelling binnen het Sociaal Domein kon nog niet verder ingevuld worden, mede door de nieuwe tariefafspraken voor de Wmo in 2024 en de gestegen kosten voor Jeugdhulp.

Lasten

- 57.959

Nadeel

Met name de kosten voor maatwerkvoorzieningen en hulp bij huishouden vielen hoger uit dan begroot. Deels kon dit gecompenseerd worden door hogere eigen bijdragen.

Lasten

- 257.959

Baten

 48.429

Voordeel

De toegenomen kosten voor hulp bij huishouden (Wmo) leidden ook tot hogere eigen bijdragen.

Baten

 48.429

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2025 14:07:21 met de export van 06/30/2025 13:31:12