. | ||||
Verkeer en Vervoer | ||||
. | ||||
Beoogd maatschappelijk effect: Een duurzame, leefbare en verkeersveilige openbare ruimte met voldoende aandacht voor bereikbaarheid. | ||||
tableCell19 | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: We zorgen voor een verbetering van de verkeersinfrastructuur | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We stellen een integraal mobiliteitsplan op, waarin parkeren, duurzaamheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid een plaats krijgen. | We zijn in 2024 gestart met het opstellen van dit plan. Door middel van een gemeentebrede digitale enquête, een raadsinformatieavond, de adviesgroep inwoners en stakeholders en de raadsklankbordgroep wordt input verzameld. Dit wordt onderworpen aan een analyse. De uitwerking hiervan leidt tot een beleidsplan met maatregelpakketten. | |||
We werken de gekozen maatregelen/maatregelrichtingen uit het Verkeersonderzoek 2023 uit. | Voor de uitwerking van maatregelen is een pas op de plaats gemaakt vanwege een amendement op het Verkeersonderzoek. In het Mobiliteitsplan worden de ambities en doelen nader bepaald, rekening houdend met de eerder opgestelde documenten, zoals het Verkeersonderzoek. Het streven is om het Mobiliteitsplan in 2025 op te leveren. | |||
We zorgen voor een houdbaar openbaar wegennetwerk middels het te maken wegenbeheer en beleidsplan. | In Q4 2025 wordt een beheerplan wegen aangeboden aan de raad. | |||
In het Mobiliteitsplan brengen we de verschillende thema’s in onderlinge samenhang. Een dergelijk plan sluit aan bij de wensen in het kader van Mobiliteit vanuit Regio FoodValley. Een mobiliteitsplan biedt ook de noodzakelijke basis voor toekomstige ontwikkelingen zoals nieuwbouw van De Nieuwe Koepel en/of de actualisering van de Centrumvisie. | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: We streven naar een toekomstbestendige bereikbaarheid van Scherpenzeel, voor alle vervoersvormen | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We behouden en verbeteren (waar mogelijk) onze OV-verbindingen en de toegankelijkheid van onze OV-haltes en nemen daartoe actief deel aan het regio-overleg (Ambtelijk Overleg-mobiliteit, werkgroep OV en werkgroep Fiets). | We dienen actief zienswijzen in bij de uitvraag voor nieuwe concessieverleningen en vervoerplannen voor de busverbindingen. We volgen nauwgezet de plannen voor het integraal handelingsperspectief voor station Veenendaal/de Klomp en nemen via de regio Foodvalley deel aan het overleg hierover. | |||
We nemen deel aan de uitvraag voor een modelstudie/knelpuntenanalyse voor de N224, in verband met de te verwachten ontwikkelingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau die gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van Scherpenzeel. | De strategische netwerkanalyse N224 is afgerond. Een memo hierover, met daarin de resultaten van de netwerkstudie en een gesignaleerd knelpunt op Scherpenzeels grondgebied, is in november 2024 aan de gemeenteraad aangeboden. | |||
We zorgen voor voldoende laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer (logistiek en particulier). | In samenwerking met de open markt partijen (Citycharging en Park&Charge) zijn ook in 2024 weer diverse laadpalen op openbaar terrein in Scherpenzeel geplaatst. | |||
Zoals in onze vastgestelde integrale laadvisie is opgenomen werken we aan een toegankelijke, betaalbare, betrouwbare en veilige laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. We nemen hiertoe deel aan de regionale concessie publieke laadinfrastructuur Gelderland-Overijssel met mogelijkheden voor een plankaart, aanvraagportaal en monitoringsdashboard. Daarnaast besteden we in het op te stellen Mobiliteitsplan aandacht aan alle modaliteiten middels een netwerkanalyse en bijbehorende maatregelrichtingen. |